Τρίτη 28 Απριλίου 2020

Ενότητα 11: Ορθογραφία - Περίληψη

Γεια σας παιδάκια!!
Θυμηθείτε ξανά όσα είπαμε στη συνάντηση σχετικά με την ορθογραφία και συγκεκριμένα με τις καταλήξεις των ρημάτων.
Στο βιβλίο σας μπορείτε να τα διαβάσετε στις σελίδες 79-80-81.


Πηγή



Πηγή


Εξάσκηση:
Καταλήξεις είτε, είται
Καταλήξεις ήστε, είστε

Να μεταφέρετε τις παρακάτω ασκήσεις στο Τετράδιο Γλωσσικών Ασκήσεων (στο τέλος της ανάρτησης θα βρείτε και τις λύσεις, ώστε να κάνετε αυτοδιόρθωση).

1) Συμπληρώστε με -είτε ή -είται τους παρακάτω τύπους ρημάτων: 
εσείς στερ_
αυτός εξαιρ_
αυτό αφαιρ_
εσείς διατηρ_
εσείς θα αδικ_
αυτή προηγ_
εσείς θα ονειρευτ_
εσείς ντυθ_

2)Συμπληρώστε με -ίστε ή -ήστε ή -είστε:

 Πατ___ με δύναμη το κουμπί και κερδ___ πόντους.

Ασχολ____ πολύ με λεπτομέρειες.
Αγνο____ τα εμπόδια.
Στερ____ το παιχνίδι για το διάβασμα.
Παραμερ_____  τις διαφορές σας.
Συνεργαστ____  μεταξύ σας.

3) Γράψτε τον Αόριστο δίπλα από κάθε ρήμα:
αρχίζω: ____________
γυαλίζω: _____________
βοηθώ:______________
τραγουδώ:_________________
ζωγραφίζω:_________________
αθροίζω:_________________
κλείνω: ________________
λύνω:_________________
τιμώ:_____________________
απειλώ:________________________
φτύνω:__________________
μεθώ:__________________
δακρύζω:________________


Οι επόμενες δραστηριότητες να γίνουν μέχρι την Πέμπτη, ώστε να ασχοληθούμε στη συνάντηση που θα έχουμε το απόγευμα στις 7.


  • Από το βιβλίο σας διαβάζετε το κείμενο "Πνευματικά παιχνίδια" στη σελίδα 82-83.



Πνευματικά παιχνίδια είναι τα παιχνίδια που βασίζονται στη στρατηγική και όχι στην τύχη, ακονίζουν το μυαλό και καλλιεργούν τη φαντασία, πχ το σκάκι, η ντάμα κτλ.Το κείμενο που θα διαβάσετε είναι απόσπασμα από ένα παραμύθι με τίτλο "Πώς φτιάχτηκε το σκάκι" και μας περιγράφει γιατί και πώς φτιάχτηκε το συγκεκριμένο πνευματικό παιχνίδι.

  • Διαβάζετε καλά:

Περίληψη ενός κειμένου λέγεται η διατύπωση των πιο σημαντικών σημείων του.

Πώς γράφουμε περίληψη

Στάδιο 1ο
Διαβάζουμε το κείμενο με μεγάλη προσοχή.
Στάδιο 2ο
Αν έχουμε άγνωστες λέξεις προσπαθούμε να τις κατανοήσουμε.
Στάδιο 3ο
Αφού κατανοήσουμε καλά το κείμενο, διαβάζουμε κάθε παράγραφο ξεχωρι­στά. Υπογραμμίζουμε τις θεματικές προτάσεις και τις λέξεις ή φράσεις "κλει­διά" των παραγράφων. Δίνουμε, τέλος, σε κάθε παράγραφο έναν τίτλο (πλα­γιότιτλος).
Στάδιο 4ο
Συνοψίζουμε το κείμενο με δικά μας λόγια χρησιμοποιώντας λέξεις συνώνυ­μες του κειμένου. Αναπτύσσουμε με βάση τους πλαγιότιτλους και χρησιμο­ποιούμε μόνο τα ουσιώδη στοιχεία, που έχουμε ήδη υπογραμμίσει.
Στάδιο 5ο
Αφού τελειώσουμε την περίληψη, τη συγκρίνουμε με το αρχικό κείμενο για να είμαστε σίγουροι ότι δεν έχουμε αφήσει εκτός κανένα σημαντικό στοιχείο.

Τι πρέπει να προσέχω
Η περίληψη είναι προσωπική δημιουργία γι' αυτό δε μιμούμαι τον τρόπο γραφής (ύφος) του συγγραφέα.
Αποφεύγω τις λεπτομέρειες.
Συγκεντρώνω τις πληροφοριές του κειμένου σε λίγες λέξεις, πχ. Αγόρασα πεπόνι, καρπούζι, μήλα και αχλάδια = Αγόρασα φρούτα.
Δε σχολιάζω τις απόψεις του συγγραφέα.
Προσέχω τον λόγο μου να έχει σωστή σύνταξη και έκφραση.
Δε γράφω ποτέ τη φράση "ο συγγραφέας λέει…..".
Δεν αλλάζω πρόσωπο ή χρόνο σε σχέση με το κείμενο, ακολουθώ δηλαδή την εξέλιξη του κειμένου.


Πώς "μικραίνω" το κείμενο; Δείτε κάποιες τεχνικές...

Αντικατάσταση των δευτερευουσών προτάσεων από μετοχές
Π.χ. (αν προσπαθήσουμε να… =προσπαθώντας να …., στην προσπάθειά μας να....)

Αντικατάσταση φράσεων με επιρρήματα.
Π.χ. ( ….επιβλήθηκε με βιαιότητα.. =…βίαια..)

Αντικατάσταση των ερωτηματικών προτάσεων με προτάσεις κρίσεις.
Π.χ. (Ποιος θεωρεί ότι το πρόβλημα μπορεί να λυθεί με απλούς χειρισμούς; = Το πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί με απλούς χειρισμούς)

Οι περιφράσεις μετασχηματίζονται σε μία λέξη.
Π.χ. ( καταβάλλει μόχθο = μοχθεί)



  •       Αφού διαβάσετε πολύ καλά τα παραπάνω, στη σελίδα 84 του βιβλίου θα ασχοληθείτε με την άσκηση 2. Συγκεκριμένα με τα συννεφάκια 1-3, δε θα γράψετε ακόμη την περίληψη.


**Μικρή βοήθεια 
για το 1ο συννεφάκι: Θα βρείτε και θα αριθμήσετε συνολικά 10 παραγράφους.
για το 2ο συννεφάκι: Υπογραμμίστε στο βιβλίο σας 3-4 σημαντικές λέξεις, λέξεις- κλειδιά από κάθε παράγραφο
για το 3ο συννεφάκι: Γράφετε μικρούς πλαγιότιτλους, σύντομους. Θυμηθείτε τις ονοματικές φράσεις, θα σας βοηθήσουν 
     πχ. Στην πρώτη παράγραφο ένας ενδεικτικός πλαγιότιτλος: Δύο αγαπημένες πολιτείες.

  •      Από το βιβλίο στη σελίδα 85, κάνετε τις ασκήσεις 3 και 4. 

(Θα σας δώσω παρακάτω τις απαντήσεις, δε θα τις στείλετε στο mail μου)

  •      Επίσης, την Πέμπτη να έχετε και το βιβλίο Ιστορίας


Καλό βράδυ, χάρηκα πολύ που σας είδα!!







(Απαντήσεις ασκήσεων...
1. στερείτε, εξαιρείται, αφαιρείται, διατηρείτε, αδικείτε, προηγείται, ονειρευτείτε, ντυθείτε
2. πατήστε, κερδίστε, ασχολείστε, αγνοήστε, στερείστε, παραμερίστε, συνεργαστείτε
3.άρχισα, γυάλισα, βοήθησα, τραγούδησα, ζωγράφισα, άθροισα, έκλεισα, έλυσα, τίμησα, απείλησα, έφτυσα, μέθυσα, δάκρυσα

Ασκήσεις βιβλίου
3. Απρόσωπα ρήματα: δε γίνεται, πρέπει, θα πρέπει, φαίνεται
   Υποκείμενα: να μετακινείτε...,να βρίσκεται...,να τοποθετήσεις..., ότι ο βασιλιάς...
4. Να μετακινήσεις..., Να παίξεις...να απειλήσεις, Να κερδίσεις..., Να παίξεις...να προστατέψεις, Να προφυλάξεις..., Να αιχμαλωτίσεις...)

                                                                          Πώς τα πήγατε;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

23/4/21

Για μετά το Πάσχα  Μαθηματικά  Ασκήσεις Κεφ. 61 Ασκήσεις Κεφ. 58 Γεωγραφία  Επανάληψη στην Ενότητα της: ΑΣΙΑΣ Κεφ.34-35-36 Ιστορία Κάνω επαν...